No limit obedience

Igår for jag och Fokus iväg till HallåHund för att i två dagar spendera tid med Siv Svendsen och Maria Brandel på deras No Limit Obedience kurs. En otroligt givande kurs med nya infallsvinklar. 
 
Gårdagen startade med teori där vi gick igenom de olika delarna så som bland annat tävlingsträning, detaljer och moment. Vi gick även igenom fria följets alla delar. När det var dags för det praktiska delades vi upp i två grupper. Gårdagen gick min grupp spendera med Siv. Första passet skulle vi titta på fritt följ. Perfekt för mig, för det är på det momentet jag ville ha störst fokus på. 
 
Precis som vanligt var det vänstersvängarna som jag och Fokus behövde fila på. Han behöver ständiga påminnelser om att han faktiskt har en bakdel. Jag fick med mig en hel del verktyg hem som jag ska jobba vidare med. 
 
Eftermiddagens första pass valde jag att fokusera på det jag är pinsamt dålig på, tävlingsträning och transporter mellan punkterna. Här hade Siv, likt alltid, massor att komma med. Här var allting nytt för mig. Jag är den typen av förare som helst skulle vilja belöna allting, hela tiden. Jag har otroligt svårt för att inte belöna ett moment. Den tröskeln har varit en ständig kamp att komma över, men igår lyckades jag.
 
Jag har också lärt mig hur jag ska ha honom mellan transporterna och hur jag ska tävlingsbelöna. 
Igår belönade jag enbart med ett stelt "bra" när jag stod i tävlingsposition, för att sedan röra mig mot nästa punkt. 
Min tidigare tävlingsbelöning bestod av ett "Ja vad du är duktig!" med en alldeles för ljus röst, och en klapp. Han har inte riktigt svarat på det, han tycker mest att det är störande. Han trivs mycket bättre med ett "bra". Visst ser det tråkigare ut i andras ögon, men det är vad som bäst fungerar för honom. 
 
Vi kollade även på fjärren. Något jag har svårt med där är hur jag ska göra när det blev fel, men nu är det inte något jag har svårt med. Fick även tips om att jag inte alltid ska stå i tävlingsposition, utan att man kan sitta på huk, till exempel. Överträning är alltid bra. 


Dag 2.
Likt gårdagen startade även den här dagen med teori. I dag pratade de om engagemang och belöningshantering. Siv visade med sin hund hur man kan göra med en hund som tänker mer belöning än uppgift, för att få engagemang. Även hur man ska göra med en lugn hund. Det här var otroligt givande och helt nytt för mig. 
 
Vidare till det praktiska så fick min grupp vara med Maria idag. Förmiddagens pass spenderades i kedjandets tecken. Jag valde en kedja på sex moment och ärlig talat var nog det här den sämsta kedjan han utfört. Det var lite "Stadga, vad är det?" Ingen stadga i något moment. Som den optimist jag är såg jag det som ett perfekt tillfälle för att överösas med tips. I moment där jag lämnar honom gäspar han och är inte koncentrerad på den uppgiften överhuvudaget. Han ser uttråkad ut och det ser inte så fint ut för helhetsintrycket. 
 
På eftermiddagen fokuserade jag även idag på fritt följ, men nu också rutan. I fritt följ har vi ständigt problem med positionen. Idag fick vi ännu fler verktyg att jobba med för att få bak honom. Just rutan har jag haft svårt att få honom att förstå momentets innebörd. Här har jag också fått lära mig vart jag ska placera belöningen, beroende på vilken del i rutan vi tränar på. 
 
I övrigt har jag också lärt mig hur jag ska hantera Fokus ljudande. Lösningen på det var enklare än jag trodde. Bara genom att vara mindre aktiv i belöningarna för att få ned honom i aktivitetsnivå gjorde susen. Det gav resultat direkt. Tänk om lydnad alltid kunde vara så enkelt. 
 
Siv och Maria är väldigt olika och det är så otroligt givande. De kompletterar varandra perfekt, match made in heaven. Pricken över i:et är att de är otroligt pedagogiska. Jag ser redan fram emot höstens tillfälle. 
 
Om ni har möjlighet att gå den här kursen, G Å. 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback